W pierwszym kwartale 2025 r. Embraer odnotował portfel zamówień w wysokości 26,4 mld dolarów amerykańskich. Wynik ten przekroczył historyczny rekord ustanowiony w ostatnim kwartale ub.r. W tym samym czasie brazylijski producent dostarczył 30 samolotów. Wynik ten był o 20 proc. wyższy niż w I kwartale ubiegłego roku (1Q24), kiedy to dostarczono 25 samolotów.
Prognozy firmy przewidują, że tym roku w lotnictwie komercyjnym dostarczonych będzie od 77 do 85 samolotów z planowanym 10 proc. wzrostem rok do roku. Natomiast w lotnictwem biznesowym prognozy producenta mówią o dostawach od 145 do 155 z zaplanowanym 15 proc. wzrostem rok do roku.
Lotnictwo biznesoweW lotnictwie biznesowym dostawy były wyższe rok do roku. W pierwszym kwartale Embraer dostarczył dostarczono 23 bizjety w porównaniu z 18 maszynami w tym samym okresie roku ubiegłego, co daje wzrost o 28 proc. Wśród przekazanych liniom samolotów biznesowych są dwa Phenomy 100, 12 Phenomów 300, trzy Preatory 300 oraz pięć Preatorów 600.
Jednostka biznesowa kontynuowała dynamiczną sprzedaż zarówno na rynku flotowym, jak i detalicznym, wykazała się solidnymi wynikami w zakresie dostaw i utrzymała dodatni wskaźnik zaksięgowanych zamówień. Portfel zamówień zakończył nieznacznym wzrostem do 7,6 mld dolarów w I kw. 2025, to o 66 proc. więcej niż rok temu i 3 proc. kw./kw.
W lutym br. Phenom 300 został ponownie uznany za najlepiej sprzedający się i najczęściej dostarczany lekki odrzutowiec na świecie przez 13. rok z rzędu, według General Aviation Manufacturers Association (GAMA). W tym samym komunikacie instytucja potwierdziła, że lekki odrzutowiec będzie najczęściej dostarczanym dwusilnikowym odrzutowcem przez 5 lat z rzędu w 2024 r.
Embraer Commercial AviationW przypadku lotnictwa komercyjnego, w porównaniu z tym samym okresem w 2024 r., dostawy samolotów komercyjnych utrzymały się na tym samym poziomie. Przez pierwsze trzy miesiące firma dostarczyła siedem samolotów: cztery E175 oraz trzy E195-E2.
Głównym wydarzeniem tego okresu była informacja, że
ANA Holdings złożyła zamówienie na 15 samolotów E190-E2 z opcją na 5 dodatkowych odrzutowców. Zamówienie to zostanie prawdopodobnie zrealizowane w drugiej połowie 2025 r., po podpisaniu ostatecznej umowy. W rezultacie wartość portfela zamówień segmentu wyniosła 10 mld dolarów, co oznacza spadek o prawie 10 proc. w ujęciu rocznym i nieznaczny 2 proc. spadek kwartalny.
Embraer Defence & SecurityW sektorze obronności i bezpieczeństwa w I kwartale br. wartość zaległości portfela zamówień wyniosła 4,2 mld dolarów, co oznacza około 2,5 proc. w ujęciu kwartalnym i 70 proc. rok do roku. W tym okresie Urugwajskie Siły Powietrzne (FAU) i Ministerstwo Obrony Narodowej Urugwaju (MDN) potwierdziły swoje opcje na pięć samolotów A-29 Super Tucano w wiążące zamówienia. Konwersja ta odnosi się do zobowiązania podpisanego w sierpniu 2024 r., kiedy FAU ogłosiło wiążące zamówienie na jeden samolot plus wyżej wymienione opcje. Umowa obejmuje również wyposażenie, zintegrowane usługi logistyczne i symulator lotu.
Wybór
KC-390 Millennium przez
Szwecję (4) i
Słowację (3) oraz A-29 Super Tucano dla Portugalii (12) i Panamy (4) nie są uwzględnione jeszcze w portfelu zamówień, ponieważ umowy nie weszły jeszcze w życie.
Usługi i wsparcieDział Usług i Wsparcia pozostaje jednym z głównych motorów wzrostu firmy Embraer dzięki połączeniu doskonałości operacyjnej, doświadczenia klienta i innowacyjnych rozwiązań. Portfel zamówień tej jednostki biznesowej zakończył w I kw. br. wyniósł na poziomie 4,6 mld dolarów, co oznacza wzrost o ponad 49 proc. rok do roku i 1 proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem.
Najważniejszym wydarzeniem w tym okresie było podpisanie przez Airlink, największego przewoźnika w Afryce Południowej, umowy na obsługę zapasów części zamiennych obejmującej flotę 68 samolotów Embraer. W ten sposób linia stanie się pierwszym afrykańskim klientem spersonalizowanego systemu zarządzania Embraer Collaborative Inventory Planning (ECIP), który zoptymalizuje poziomy zapasów i obniży koszty operacyjne floty.